RWD, responsive web design – czyli responsywny szablon strony internetowej, to technologia projektowania i budowy strony w taki sposób, aby jej wygląd i układ dostosowywał się automatycznie do rozmiaru ekranu urządzenia, na którym jest wyświetlana. Nowoczesne systemy CMS, czy to w formie osobnych aplikacji czy jako usługi SaaS, dają dostęp do takich szablonów, które są zgodne z technologią RWD. Czy ma to również znaczenie pod kątem pozycjonowania? Samo w sobie nie, ale jeśli weźmiemy pod uwagę szereg korzyści, jakie daje RWD, może to decydować o lepszej ocenie danej witryny internetowej przez algorytmy wyszukiwarek.
Jakie to korzyści? Przede wszystkim pewność, iż strona będzie czytelna i wygodna w obsłudze zarówno dla użytkowników korzystających z dużego monitora komputera stacjonarnego, jak i ekranu w niewielkim smartfonie. Cały content możemy budować w ramach jednej wersji strony, nie musimy go umieszczać osobno na wersji pełnej (tzw. desktopowej) oraz mobilnej, dla mniejszych ekranów – co w przypadku popełnianie nawet drobnych błędów w optymalizacji mogło powodować powstawanie duplikatów treści, bardzo negatywnych w SEO. Jeśli więc nasza strona nie korzysta jeszcze z technologii RWD, warto ją przebudować, aby działała w oparciu o taki szablon – tym bardziej, jeśli w dodatku nie ma osobnej wersji mobilnej.