Twórcy silników CMS, oprócz funkcji pozwalających na zarządzanie zawartością strony, w tym rozmieszczeniu takich jej elementów, jak logo, menu, nagłówki i teksty, często dodają w swoich aplikacjach rozwiązania ułatwiające pozycjonowanie strony. W zależności od konkretnego CMS-a, a nawet ich poszczególnych wersji, rozwiązania te są bardzo różne, choć bywają też opcje, które są spotykane w większości silników do zarządzania serwisami.
Większość systemów i kreator stron pozwala zdefiniować, która wersja domeny ma być tą podstawową (docelową), dzięki czemu na pozostałych wersjach (na przykład z przedrostkiem www) zostają nałożone automatyczne przekierowania. Ustawienie tytułu, który jest zapisywany w znaczniku title, a także opisu (meta-description) przynajmniej strony głównej także nie jest czymś rzadko spotykanym. Możliwości sterowania indeksowaniem, w tym generowanie czy zarządzanie plikiem robots.txt oraz znacznikami meta-robots, są dostępne już niestety rzadziej, choć niewątpliwie stanowią jeden z podstawowych elementów związany z pozycjonowaniem.
Co ciekawe, jedną z najczęściej spotykanych funkcji, nawet w najnowszych wersjach CMS-ów, jest możliwość zapisania słów kluczowych, czyli uzupełnienia zawartości znacznika meta-keywords, choć od wielu lat nie jest on brany pod uwagę przez Google (i nie tylko przez tę wyszukiwarkę).
WordPress, Joomla!, Drupal – funkcjonalność tych, jak i wielu innych silników CMS, można rozszerzyć dzięki licznym wtyczkom, dodatkom i modułom. Uzyskanie dodatkowych funkcji, także pod kątem SEO, jest oczywiście przydatne, gdyż może dać nam wiele nowych opcji. Warto natomiast pamiętać, aby nie przesadzić z liczbą zainstalowanych wtyczek – wówczas oprócz zwiększonej funkcjonalności możemy jednocześnie utracić stabilność, szybkość czy bezpieczeństwo systemu, a więc i samej strony internetowej. Podchodząc jednak do tego ze zdrowym rozsądkiem z pewnością nie ma powodów do obaw.